In Barcelona zijn ‘superblocks’ gemaakt. In het stratengrid wat straten eruit halen en aan voetgangers geven zodat fijne woonomgevingen ontstaan. Mooi concept.
Eigenlijk niks nieuws, want we hebben iets dergelijks al decennia in Nederland en Belgiƫ:
- de Ecowijk in Amsterdam Westerpark, ook bekend als GWL-terrein of milieuwijk (sinds 1998)
- Funenpark in Amsterdam-Oost (sinds 2003)
- Vondelparc in Utrecht (sinds 2002)
- Groen Kwartier in Antwerpen (sinds 2011)
En deze autovrije wijken worden nog gebouwd:
- het Marktkwartier in Amsterdam-West
- Merwede in Utrecht
- De Suikerzijde in Groningen
- De Nelson Mandelabuurt in Amsterdam-Zuidoost
Wat mij betreft zouden de inwoners van een wijk het recht moeten hebben om, onder bepaalde voorwaarden, een superwijk van hun wijk te maken.
Redelijke voorwaarden zouden kunnen zijn dat:
- een zeker percentage van de bewoners van die wijk autoloos verklaart te zijn en blijven (om parkeerdruk op de omliggende buurten te voorkomen
- de inwoners allemaal hun parkeervergunning inleveren als ze die nog hebben
- de straat in kwestie geen gebiedsontsluitingsweg is maar een 30km-zone
- de parkeerdruk niet hoog is (anders waterbedeffect naar de omliggende straten)
- er geen grote parkeergarages in gebruik zijn (een enkeling met een garage voor een auto kan die nog wel blijven bereiken)