Autonormativiteit en een parkeergarage in Amsterdam

Vandaag sta ik op verschillende manieren in twee kranten met als doel de autonormativiteit te bestrijden.

In NRC met een ingezonden brief in reactie op een orthopedagoog die aan autonormativiteit lijdt en in Het Parool met dat het nog lastig zal worden om de parkeergarage bij De Dam weg te krijgen.

Leuk is dat NRC werkende links in de online versie heeft naar de wielerrondes-website van Dirkjan en de fietsfun van Cyclefunproductions.

Publieke omroep

Ik kreeg een vragenlijst van de NPO: Helemaal oneens, Oneens, Niet eens/ niet oneens, Eens, Helemaal eens, Weet niet waren de opties.

  • De publieke omroep draagt bij aan meer verbinding in de samenleving (brengt mensen samen)
  • Of je nu van diepgaande journalistiek, cultuur of ontspanning houdt, de publieke omroep heeft voor ieder wat wils
  • De informatievoorziening van de publieke omroep is betrouwbaar
  • De publieke omroep brengt mij met hun aanbod/programma’s op ideeën en inspireert mij
  • Ik voel dat de publieke omroep er ook voor mij is en aansluit bij mijn leefwereld
  • Bij de publieke omroep komen mensen met verschillende politieke voorkeuren aan het woord
  • De programma’s van de publieke omroep worden volledig onafhankelijk van politiek Den Haag gemaakt
  • De publieke omroep laat verschillende geluiden horen die in de samenleving leven

Wat zou je het meeste missen als de publieke omroep er morgen niet meer zou zijn?

Hoe onbelangrijk of belangrijk vind je onderstaande type aanbod/programma’s voor de publieke omroep? Helemaal oneens, Oneens, Niet eens/ niet oneens, Eens, Helemaal eens, Weet niet waren de opties.

  • Kennis & Educatie (zoals De Slimste mens, Keuringsdienst van Waarde, Het Verhaal van Nederland)
  • Kindertelevisie (Jeugdjournaal, Klokhuis, Zin in Zappelin)
  • Documentaires
  • Cultuur (zoals Volle Zalen, Beste Zangers, Maestro)
  • Talkshows (zoals Eva, Café Kockelman, Pauw & De Wit)
  • Amusement (zoals Wie is de Mol, Heel Holland Bakt)
  • Reizen (3 op reis, Reizen Waes, Floortje naar het einde van de wereld, Ruben langs de Zuid-Chinese zee)
  • Sport (zoals WK Voetbal, Tour de France, Studio Sport, Olympische Spelen)
  • Nederlands Drama & Series (zoals Oogappels, Flikken Maastricht, Dag & Nacht)
  • Real life (zoals Ik Vertrek, Boer zoekt Vrouw, Dreamschool, Down the Road)
  • Nieuws, actualiteiten en achtergronden (zoals Journaal, Nieuwsuur, NOS Stories, Boos, Pointer, PowNews)
  • Humor/satire (Even tot Hier, Sluipschutters, Klikbeet, Dit was het nieuws)
  • Nationale evenementen/herdenkingen (Koningsdag, Bevrijdingsdag, Keti Koti, Nationaal aftelmoment)

In hoeverre vind je deze onderdelen onbelangrijk of belangrijk voor de toekomst van de publieke omroep? Dat de publieke omroep…

  • verschillende geluiden laat horen die in de samenleving leven
  • mij met hun aanbod/programma’s op ideeën brengt / inspireert
  • er voor mij is en aansluit bij mijn leefwereld
  • voor ieder wat wils biedt
  • bijdraagt aan meer verbinding in de samenleving
  • mensen aan het woord laat met verschillende politieke voorkeuren
  • onafhankelijk is van politiek Den Haag
  • een betrouwbare informatievoorziening heeft

Waar moet de publieke omroep meer aandacht aan besteden om volgens jou relevant te blijven?

Het bereiken van jongere generaties
De programma’s van de publieke omroep moeten nog toegankelijker gemaakt worden voor iedereen, denk aan slechtzienden, doven/slechthorenden of mensen die de Nederlandse taal niet goed kennen
Samenwerking met Youtubers, influencers en andere makers die niet uit het directe netwerk van de publieke omroepen in Hilversum komen
De publieke omroep kan een leidende rol nemen in het controleren en duiden van AI-gegenereerd nieuws, om nepnieuws en desinformatie zo veel mogelijk te voorkomen
Betere beschikbaarheid van het aanbod op digitale platforms zoals NPO Start, maar ook Youtube, social media en eventueel streamingdiensten als Netflix, Disney+, etc.
De publieke omroep moet laten zien wat er in de wereld gebeurt
De publieke omroep moet me aan het denken zetten
De publieke omroep moet laten zien wat er in Nederland leeft
Anders, namelijk…

We willen graag weten hoe belangrijk je het vindt dat de publieke omroep meer direct contact heeft met het Nederlandse publiek. Denk hierbij aan mogelijkheden om vragen te stellen aan makers, deelname aan opnames, of bijvoorbeeld online gesprekken met programmamakers, of publiek meer op te zoeken door het land in te gaan.

Hoe zie jij de rol van de publieke omroep als het gaat om contact met het Nederlands publiek?
De omroep moet hier meer aandacht aan besteden.
De omroep hoeft hier geen speciale rol in te spelen; het uitzenden van programma’s is voldoende.
Ik heb hier geen mening over.

Wat is verder nog belangrijk voor jou, dus hoe kan de publieke omroep verbeteren of in de toekomst relevant blijven? Heb je suggesties, wensen of opmerkingen?

Gratis ov

Op maandag 8 juni stond een reactie van mij op het coalitieakkoord in Het Parool. Met gratis GVB tot 16 jaar zouden tieners mogelijk wel eens minder op de fatbike kunnen gaan fietsen.

Ervoor stond een brief met bezwaren ertegen. Maar het is niet zo dat ov-gebruikers minder bewegen. Je moet veel lopen, staan en rennen als ov-gebruiker. Daarom kiest men vaak liever de fiets, is gemakkelijker (en brengt je tot aan je bestemming).

Omdat een fiets comfortabeler is denk ik ook niet dat de kinderen met rijke ouders voor het GVB kiezen. Teveel gedoe. Een mooie fiets is dan aantrekkelijker. Uiteindelijk zullen vooral de kinderen die grote afstanden moeten afleggen voor het ov kiezen. En die zitten er nu ook al in waarschijnlijk. Wel is het dan een vorm van inkomenssteun voor ouders. Het zal rijke ouders dan minder bereiken omdat hun kinderen niet of nauwelijks het gvb gebruiken. Maar al die andere wel. En zonder dat ze hoeven te vrezen voor een toeslagendrama.

Kinderen met rijke ouders in de tram is overigens ook niet erg, denk aan de uitspraak:

“A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation” zei Colombia’s President Gustavo Petro – als burgemeester van Bogotá.

Met rijke kinderen in het ov is het normaler om het ov te nemen. En het is al bepaald niet goedkoop in Amsterdam. Dat zeg ik ook eigenlijk met mijn briefje.

Stop dat elke link die je deelt via Google gaat

Stop dat het een share.google-adres wordt, waardoor ook niemand kan zien waar het adres in die link van is.

Hoe?

De 5 rode pijlen in de 4 bijgevoegde plaatjes wijzen aan waar je moet zijn:

1. tik ‘Google’ uit de icoontjes van apps (pijl 1)
2. tik je profielfoto rechtsboven aan (pijl 2)
3. tik ‘Instellingen’ (pijl 3)
4. tik ‘Andere instellingen’ (pijl 4)
5. tik ‘Links naar webpagina’s inkorten’ naar uit (pijl 5)

Dank u, namens velen!

Bonustip. In een webadres kunt u een vraagteken en alles er na weglaten. Is korter, fijner.

Verscheen op 3 juni 2026 via Mastodon op deds.social