Gratis ov

Op maandag 8 juni stond een reactie van mij op het coalitieakkoord in Het Parool. Met gratis GVB tot 16 jaar zouden tieners mogelijk wel eens minder op de fatbike kunnen gaan fietsen.

Ervoor stond een brief met bezwaren ertegen. Maar het is niet zo dat ov-gebruikers minder bewegen. Je moet veel lopen, staan en rennen als ov-gebruiker. Daarom kiest men vaak liever de fiets, is gemakkelijker (en brengt je tot aan je bestemming).

Omdat een fiets comfortabeler is denk ik ook niet dat de kinderen met rijke ouders voor het GVB kiezen. Teveel gedoe. Een mooie fiets is dan aantrekkelijker. Uiteindelijk zullen vooral de kinderen die grote afstanden moeten afleggen voor het ov kiezen. En die zitten er nu ook al in waarschijnlijk. Wel is het dan een vorm van inkomenssteun voor ouders. Het zal rijke ouders dan minder bereiken omdat hun kinderen niet of nauwelijks het gvb gebruiken. Maar al die andere wel. En zonder dat ze hoeven te vrezen voor een toeslagendrama.

Kinderen met rijke ouders in de tram is overigens ook niet erg, denk aan de uitspraak:

“A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation” zei Colombia’s President Gustavo Petro – als burgemeester van Bogotá.

Met rijke kinderen in het ov is het normaler om het ov te nemen. En het is al bepaald niet goedkoop in Amsterdam. Dat zeg ik ook eigenlijk met mijn briefje.

Stop dat elke link die je deelt via Google gaat

Stop dat het een share.google-adres wordt, waardoor ook niemand kan zien waar het adres in die link van is.

Hoe?

De 5 rode pijlen in de 4 bijgevoegde plaatjes wijzen aan waar je moet zijn:

1. tik ‘Google’ uit de icoontjes van apps (pijl 1)
2. tik je profielfoto rechtsboven aan (pijl 2)
3. tik ‘Instellingen’ (pijl 3)
4. tik ‘Andere instellingen’ (pijl 4)
5. tik ‘Links naar webpagina’s inkorten’ (pijl 5)

Dank u, namens velen!

Bonustip. In een webadres kunt u een vraagteken en alles er na weglaten. Is korter, fijner.

Verscheen op 3 juni 2026 via Mastodon op deds.social