Als burger

zet ik mij in voor actiegroep Amsterdammers voor Autoluw NU! Een alliantie van 40+ buurtorganisaties die minder autoverkeer en geparkeerde auto’s in Amsterdam willen. Er komt dan meer openbare ruimte vrij en de veiligheid op straat neemt toe. Af en toe schrijf ik hier een blogposting over, zoals over City Valet Parking, P+R NS-treinkaartje, de gereedschapskist voor 30km/u, bestemmingsverkeer op kenteken, de IJ-tunnel vernauwen voor een people mover en meerdere over mijn strijd tegen de RVV-ontheffing.

zet ik mij in voor actiegroep FietspadTerug.nl om de snorfiets van het fietspad in Amsterdam te krijgen. Dit zijn nepbrommers die zonder helm en zogenaamd langzaam tussen de fietsers mogen rijden. In de praktijk zijn het zware gevaartes die met hoge snelheid fietsers tegen het asfalt werken bij onhandige inhaalmanoeuvres. Zonder dat ze merken dat ze slachtoffers maken rijden ze verder. Deze permanente dreiging maakt het fietsen in Amsterdam onaantrekkelijk. Sinds 8 april 2019 mogen ze nu niet meer op veel Amsterdamse fietspaden rijden. Gaandeweg werd dit een lobby om de helmplicht in te voeren voor deze dingen. Met groot succes, een kamermeerderheid van 95 van de 150 Kamerleden en heel veel media-aandacht. Heel leerzaam ook, als lobbytraject.

ben ik vrijwilliger bij het stembureau. Dat betekent dat ik bij verkiezingen stemformulieren aan het tellen ben. Op die manier laat ik ook mijn overtuiging zien dat we vooral geen stemcomputers moeten gaan inzetten. Met wat burgers samen kunnen we veel betrouwbaarder de stemmen tellen dan stemcomputers dat kunnen. Dat klinkt gek? Zie de argumentatie van wijvertrouwenstemcomputersniet.nl en laat u overtuigen zoals ik al jaren overtuigd ben.

ben ik lid van allerlei online panels, zoals het NS-panel en die van Onderzoek en Statistiek van de gemeente Amsterdam.

ben ik allerlei petities gestart, waarvan sommige met succes.

overhandigen Alle Stemmen Tellen-petitie

  • in 2009 vroeg ik of de rijksoverheid de postcodetabel bij TNT weg kon halen en gratis aan burgers ter beschikking kon stellen. Dat stimuleert de innovatie meer dan onnodig €1000 per jaar licentiegelden aan TNT betalen. Een aantal jaren later is de postcodetabel vrij te gebruiken door het uit de Basisadministrat Gebouwen (BAG) te halen. Hoewel nog niet makkelijk.
  • in 2005 en 2006 hielp ik, onder andere via petities.nl, mee aan een lobby om de overheid over te laten stappen op open standaarden. Daar is al veel vooruitgang geboekt.
  • in 2009 vroeg ik de Tweede Kamer of het stemgedrag van Kamerleden openbaar mocht worden. Dat werd een gebruikersgroep die toegang krijgt tot het parlementaire informatiesysteem Parlis. Inmiddels zijn er toepassingen en de site opendata.tweedekamer.nl
  • in 2011 heb ik bij EU regulering 211 de technische eisen voor het Europees Burgerinitiatief iets af weten te zwakken.
  • in 2012 ben ik de campagneleider in Nederland geworden voor het Europese burgerinitiatief Let Me Vote dat vraagt om stemrecht voor Europeanen die in een lidstaat wonen waar ze (nog) niet de nationaliteit van hebben aangenomen. Dat werd (nog) niks.
  • sinds 2012 vraag ik met een petitie de Noordzuidlijn in Amsterdam door te trekken naar Schiphol en dat loopt nog steeds!

Singelgrachtgaragerustema in referendumkrant stadsdeel westerpark juni 2009

In een huis-aan-huis verspreide referendumkrant voor stadsdeel Amsterdam Westerpark stond ik in juni 2009 als voorstander van de controversiële Singelgrachtgarage. De Vrienden van de Singelgracht hadden een referendum aangevraagd om dit besluit tegen te houden. Ze hadden voornamelijk NIMBY-argumenten en het argument dat het geld niet of anders uitgegeven moet worden. De parkeergarage wordt gefinancierd met geoormerkt geld, afkomstig uit een fonds gevuld met geld uit de parkeermeters en -vergunningen aangevuld met geleend geld. Dit geld mag alleen worden uitgegeven aan oplossingen voor de mobiliteit. Van alle alternatieven is zo’n parkeergarage een goede investering voor de lange termijn. Want hoe het autoverkeer zich ook ontwikkelt de komende decennia, je zal altijd iets houden wat op auto’s lijkt. Daar wil je liefst geen één van in de schaarse openbare ruimte achterlaten, want daar staan ze maar te staan 23 van de 24 uur. Ook al bouw je een garage voor de laatste auto’s die in Amsterdam geparkeerd moeten worden, zo’n garage op deze plek leent zich daar het beste voor. De bouw van zo’n parkeergarage is winstgevend te maken als ook bewoners eindelijk de marktprijs voor een schaarse parkeerplaats moeten betalen. Helaas verhinderen de parkeervergunningen dat nu, die moeten nog verdwijnen. Maar er is nu kennelijk budget voor het bouwen.  Bij voorkeur in één keer onder zo’n grote ongebruikte bak water bij een ringweg in plaats van kleine garages. Bij het Van Beuningenplein is het gelukt om binnen de tijd en het budget een prima garage te bouwen door slimme contracten te sluiten met de aannemer, dat moet hier ook kunnen.

Petities

Natuurlijk teken ik ook af en toe een petitie, op mijn eigen petities.nl site en elders. Het gaat mij vooral om de petities die niet een eigenbelang verdedigen, maar iets voorstellen in het algemeen belang.

Lid en donateur

Als burger ben ik natuurlijk, zoals zoveel Nederlanders, lid of donateur van allerlei organisaties:

Bestuurslid

Was of ben ik lid van het bestuur van de volgende organisaties:

  • de vereniging Internet Society Nederland (2004-2012)
  • de vereniging van European Internet Society Chapters, European Coordinating Council (2009-2011)
  • de vereniging Open Domein (oprichtingsjaar 2001, 2007-heden)
  • de stichting Petities.nl (oprichtingsjaar 2004-heden)
  • de stichting Bendeburgers (oprichtingsjaar 2010-opheffing 2014)
  • de actiegroep Geef het Fietspad Terug! (2016-heden)
  • de stichting ECI Campaign (2017-heden)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *