Als beheerder van Petities.nl modereer ik dagelijks de nieuwe petities die binnenkomen op Petities.nl. Ik haal taalfouten eruit, breek de constateringen op in bullet-points en zo nog wat.
Maar zo zie ik patronen die een buitenstaander niet snel ziet. Zo begon ene Tim Sekac op 1 maart 2017 een petitie om de museumtramlijn aan de nieuwe Amstelveenlijn te koppelen. Dat ging met moeite, maar daarna kreeg hij de smaak te pakken en heeft hij als een soort openbaar vervoer-activist allerlei lacunes in het openbaar vervoer in Nederland als petities geformuleerd. Vaak gaat het om het in oude glorie herstellen van buiten gebruik gestelde spoor- en tramlijnen.
- Tak museumtramlijn in Amstelveen aan op toekomstige Uithoornlijn (55 ondertekeningen)
- Verbind Uithoornlijn met Amsterdam CS (1 ondertekeningen)
- Trek buslijn 172 Amsterdam CS – Kudelstaart door naar Leimuiden (210 ondertekeningen)
- Maak een nieuwe Zeeuwse Spoorlijn van Delft naar Middelburg langs de N57 (7 ondertekeningen)
- Zet slagbomen en belsignalen bij gelijkvloerse kruisingen Amstelveenlijn (3 ondertekeningen)
- Heropen het Dokkumerlijntje naar de boot en maak spoor naar Groningen (2 ondertekeningen)
- Toekomstige Zuiderzeelijn naar Denemarken en Zweden (6 ondertekeningen)
- Rechtstreekse treinverbinding Gouda – ‘s-Hertogenbosch (229 ondertekeningen)
- Een rechtstreekse trein van Maastricht naar Groningen (3 ondertekeningen)
- Trek Noord/zuidlijn door naar Purmerend en Volendam (31 ondertekeningen)
- Maak 2 nieuwe Veluwse spoorlijnen: van Zwolle naar Arnhem (via Apeldoorn) en van Zwolle naar Ede (2 ondertekeningen)
- Spoorverbinding van Emmen naar Stadskanaal (2911 ondertekeningen)
- Nieuwe spoorlijn Lelystad – Harderwijk – Arnhem (3 ondertekeningen)
- Trek Rotterdamse metro door op het eiland Voorne-putten (26 ondertekeningen)
- Spoor naar Noordoostpolder en zuid/zuidwest-Friesland (8 ondertekeningen)
- Nieuw spoor Amersfoort-Rhenen-Kesteren-Nijmegen (242 ondertekeningen)
- Nieuw spoor Utrecht-Arnhem langs N225 via Wageningen (57 ondertekeningen)
- Verbeter het treinverkeer in Limburg en Brabant (1 ondertekeningen)
- Nieuw spoor Nijmegen-Mönchengladbach (2 ondertekeningen)
- Tram van Maastricht naar Vaals en door naar Aken (3 ondertekeningen)
- Rotterdamse metro naar Hoeksche Waard (18 ondertekeningen)
- Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Hoek van Holland (1001 ondertekeningen)
- Meer nieuw en oud spoor in Zeeland (317 ondertekeningen)
- Nieuwe spoorlijn Gouda-Sliedrecht (1 ondertekeningen)
- Treinstation Diemen Sniep en tram 9 naar station Weesp (4 ondertekeningen)
- Verbind Amsterdam Zuid-Oost met toekomstige IJmeerlijn 2030 (5 ondertekeningen)
- Betere spoorverbinding in de Achterhoek (3 ondertekeningen)
- Nieuwe spoorlijn Zwolle-Osnabrück (3 ondertekeningen)
- Betere spoorverbinding in Twente (3 ondertekeningen)
- Nieuwe spoorlijn Zwolle-Winterswijk (12 ondertekeningen)
- Trek Uithoornlijn door naar Breukelen en Alphen a/d Rijn (3 ondertekeningen)
- Nieuwe spoorlijnen in en tussen Noord-Holland en Friesland (8 ondertekeningen)
En zoals je ziet, als je spaghetti tegen de muur gooit blijft er altijd wat plakken. Er zijn minstens 6 van de 32 die aanslaan met honderden ondertekeningen:
- Spoorverbinding van Emmen naar Stadskanaal (2911 ondertekeningen)
- Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Hoek van Holland (1001 ondertekeningen)
- Meer nieuw en oud spoor in Zeeland (317 ondertekeningen)
- Nieuw spoor Amersfoort-Rhenen-Kesteren-Nijmegen (242 ondertekeningen)
- Rechtstreekse treinverbinding Gouda – ‘s-Hertogenbosch (229 ondertekeningen)
- Trek buslijn 172 Amsterdam CS – Kudelstaart door naar Leimuiden (210 ondertekeningen)
Waarschijnlijk zit er ook wel potentieel in een aantal anderen als er wat aandacht voor komt. Wie is deze Tim Sekac? Een 18-jarige ROC student logistiek lees ik in de artikelen “Student blaast spoorlijn Gouda – Schoonhoven nieuw leven in” en “Spoorlijn dwars door Rivierenland: van Gouda naar Den Bosch.”
Opmerkelijk is dat de interviews niet gaan over zijn petities met de meeste ondertekeningen. Ook een artikel in de Provinciale Zeeuwse Courant Petitie voor meer en beter treinverkeer in Zeeland hoort niet bij zijn populairste petitie. Het lijkt erop dat die over Emmen-Stadskanaal ‘op eigen kracht’ viraal is gegaan. Daar is de nood het hoogst?
Update 7 januari 2020
Tim is vandaag een petitie begonnen voor een snelle Intercity Direct-verbinding met Zeeland. Zie ook de petities:
- Tram 3 naar Centraal Station (31-7-2017)
- Tram 12 naar station Science Park (31-7-2017)
- Nieuw spoor van Alphen a/d Rijn naar Schiphol (5-9-2017)
- Spoorlijn Tilburg-Turnhout-Aarschot-Leuven (31-7-2017)
- Langere treinen door Zeeland (25-10-2017) gelukt!
- Bouw station Alkmaar Zuid (29-01-2018)
- Trein van Groningen naar Almelo moet via Hoogeveen (11-9-2017)
- S.T.A.R. Stoomtrein van Stadskanaal via Gieten naar Assen (11-9-2017)
- Spoorlijn van Hoogeveen naar Emmen en Coevorden (19-9-2017)
- Valleilijn: Dubbelsporig, langere treinen en verlenging naar Arnhem (4-10-2017)
- Trek de Haagse tramlijnen door naar het Westland (14-11-2017)
- Nieuwe tramlijn van Amsterdam/Amstelveen naar Aalsmeer (21-11-2017)
- Metrolijn van Amsterdam CS via IJburg naar Almere; beter OV in IJburg (9-12-2017)
- Metrolijn 53 stop op station Duivendrecht (18-12-2017)
- Maak Betuwelijn Dordrecht – Geldermalsen – Elst aaneengesloten (18-12-2017) ingetrokken…
- Maak een cirkellijnmetro in Amsterdam (13-2-2018)
- Handen af van tramlijn 5 Amsterdam: laat hem doorrijden naar CS (5-3-2018)
- Noem de tram naar Uithoorn gewoon Uithoornlijn, punt (14-3-2018)
- Langere metro’s in Rotterdam (18-5-2018)
- Bouw de spoorlijnen: Utrecht-Breda, Lage Zwaluwe-Den Bosch en de sneltram naar Vianen (28-9-2018)
- Rotterdamse metro naar Zoetermeer, Zevenhuizen en Gouda (12-5-2019)
- Handen af van Spoorlijn Elst-Tiel (25-8-2019)
- Trek Valleilijn door naar Apeldoorn (23-12-2019)
Update 5 maart 2021
Ja, tijd voor een update!
- Intercity Direct-trein Amsterdam-Vlissingen
- 4-sporen Houten Castellum-Boxtel
- Beter vervoer van/naar Schiermonnikoog
- Spoorlijn Haarlem-Schiphol-Amstelveen-Abcoude/Amsterdam Zuidoost
- Dubbelspoor in Twente, Vechtdal en Nedersaksen
- Trek Amsterdamse metro’s door naar Weesp
- Trek tramlijn 23 door naar transferium bij Ridderkerk
- Treindienst Hoorn-Den Helder
- Tramtracé Den Haag-Rotterdam via Delft Tanthof-Schiedam Woudhoek
- Trek metrolijn A van Vlaardingen West door naar Rozenburg, Europoort en Maasvlakte
- Trek buslijn 305 Amsterdam CS-de Rijp door naar station Alkmaar
- Trek tramlijn 24 van Holy-Zuid door naar Vlaardingen Centrum
- Trek tramlijn 24 van Boelelaan VU door naar Amstelveen Stadshart
Update 2 juli 2021
Een aantal petities heeft succes en dat staat als nieuwsbericht erbij:
- Toekomstige Zuiderzeelijn naar Denemarken en Zweden
- Spoorverbinding van Emmen naar Stadskanaal, Groningen en Leeuwarden
- Trek de Haagse tramlijnen door naar het Westland
- Maak een cirkellijnmetro in Amsterdam
- Trek Valleilijn door naar Apeldoorn
- Intercity Direct-trein Amsterdam-Vlissingen
- Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Hoek van Holland
Zie oude spoorkaarten op deze pagina bij Flickr of als filmpje: