In de paper The high cost of cheap permit parking in Amsterdam (Kneller en Zetland, 2022) wordt gesteld dat Amsterdam parkeervergunningen presenteert als iets waar je recht op hebt. Terwijl het natuurlijk een privilege is. Door de presentatie als recht ontstaat ook het misverstand dat mensen recht hebben op een parkeerplek. Ze worden kwaad als ze niet (makkelijk) kunnen parkeren. Ze hebben er immers voor betaald! Misschien moet iedereen die een parkeervergunning aanvraagt een ‘intakegesprek’ met een mobiliteitsadviseur houden. Die weet alles van deelauto’s, ov-abonnementen en kan alternatieven adviseren.
Welke eisen zouden we kunnen stellen aan de parkeervergunning?
- Ten eerste zou een parkeervergunning afhankelijk gemaakt moeten worden van het gewicht van de auto. Een vergunning voor een brommobiel moet goedkoper zijn dan voor een grote, zware auto.
- Ten tweede moet er duidelijkheid komen vanaf welke datum er geen nieuwe parkeervergunningen komen voor auto’s met een verbrandingsmotor. Uiteindelijk alleen vergunningen voor zero-emissie auto’s natuurlijk.
- Ten derde moet de automobiel een aan te tonen bestemming hebben. Mantelzorg, forensen, ambulante dienstverlening op allerlei lokaties, dat werk.
- Ten vierde moet de parkeervergunning afhankelijk zijn van de welvaart van de vergunninghouder. “De kans dat iemand een parkeervergunning heeft, is ongeveer vijf keer groter bij jaarinkomens boven een ton dan bij minimuminkomens.” (Frederik, 2018).
- Ten vijfde moet het ook mogelijk zijn de vergunning goedkoper aan te houden als de bestemming een tijdje wegvalt. Dan moet je ‘m bijvoorbeeld ergens op een langparkeerplaats bij Schiphol kunnen parkeren. Als je ‘m weer nodig hebt kan je ‘m daar ophalen.
- Ten zesde moet een deelauto geen optie zijn. Bijvoorbeeld door het soort gebruik, de vele kilometers of (medische) aanpassingen in de auto die met een deelauto niet mogelijk zijn.
Tijdelijk van straat halen is ook een uitkomst voor ‘overwinteraars’ die maandenlang hun auto niet nodig hebben. Of een freelancer tussen klussen. Of iemand met een lang ziekbed. Of voor wie de auto alleen voor de vakanties aanhoudt. Of voor wie op een sabatical/wereldreis in het buitenland gaat. Voordelen:
- Zo voorkom je dat de auto uit wordt geleend aan vrienden, familie, buren of kennissen.
- Door het ding stil te laten staan (bij Schiphol?) verdienen ze veel van de parkeervergunning terug.
- Dat is veel makkelijker dan alleen maar uitlenen als een gunst met onduidelijke opbrengst of er geld voor vragen, slechts een formaliteit die je zelf kan doen.
- Minder slijtage voor de auto ook, minder kans op schade/diefstal.
- Ook een uitkomst voor wie voornamelijk een auto aanhoudt voor de vakanties.
Bij het RDW stop je je kenteken voor 1, 2 of 3 jaar. Het is een beetje onduidelijk, maar je kan ‘m wèl eerder weer de straat op brengen! Je verzekering stopt na een pauze van meer dan 12 maanden. Bij een periode korter dan 1 maand stop je de wegenbelasting niet, want dan krijg je een naheffing voor die periode.