Als expert

Als expert ben ik bezig om ‘het virtuele’ te verbinden met de fysieke praktijk. Daar heb ik de website petities.nl voor opgezet. Ruim 13 miljoen keer is sindsdien één van de 15.000 petities daar ondertekend (eind 2019). Het doel is dat ondertekenaars per e-mail een genuanceerd antwoord krijgen van de volksvertegenwoordigers. Liefst ook af en toe een genuanceerd ‘nee, helaas’.

Daarnaast heb ik ook herhaaldelijk gepleit voor dualisme in de Tweede Kamer. Van 2007 tot  wat recenter nog. Met een special op NRC Opinieblog in 2010 naar aanleiding van een blogposting op Sargasso.nl. Teken vooral mijn petitie erover!

Als het over (verbetering van) de democratie gaat kun je me altijd bellen of mailen. Als journalist heb je mijn nummer al of kan je die makkelijk vinden. Mailen kan altijd op reinder@rustema.nl.

Rustema als talking head op tv

En u kunt mij inhuren voor een workshop. Maandelijks geef ik workshops in het Vredesbolwerk van het vfonds voor petitionarissen van petities.

Met 11 jaar ervaring als docent aan de Universiteit van Amsterdam kan je me altijd voor een groep nieuwsgierigen zetten. Journalisten bellen mij af en toe over petities, referenda, directe democratie, nieuwe media en dergelijke onderwerpen.

Bij deze verklaar ik altijd aan de Balkenendenorm te zullen voldoen in elke functie.

4 antwoorden op “Als expert”

  1. Hoe staat het met het afvalpunt in de Staatsliedenbuurt? Ik vind niets over op internet/nextdoor. Is er na de actie in in juli 2017 voortgang geboekt?
    Martie woudhuizen GWL Nieuwsbrief

  2. De regels laten het niet toe. Op 4 oktober schreef ik een update bij de petitie op https://indebuurtrecyclen.petities.nl

    Het is nu een maand verder, ik zal mijn e-mail nog eens sturen. Het was vast een lastige vraag, maar dan zou het toch mogelijk moeten zijn om de vraag te beantwoorden met ‘die vraag is te lastig’.

  3. Hallo Reindert,

    Het zijn niet alleen onbeantwoorde petities waarover ik mij erger, maar ook andere communicatie met de gemeente, met name waar het klachten en onvrede betreft. Het via het gemeentelijke klachtennummer indienen heeft namelijk de toekenning van een z.g. MORA nummer tot gevolg, hetgeen onveranderlijk alleen maar op nieuwe irritatie uitdraait. Klachten worden keurig binnen 48 uur beantwoord, vergezeld van zo’n nummer. Met als mededeling dat de klacht is doorgegeven naar afdeling xxx en daarmee als afgehandeld is genoteerd. De verwachting dat afdeling afdeling xxx daarna contact opneemt, met wat voor reactie dan ook, is echter hopeloos naief.
    Ik ben inmiddels uiterst nieuwsgierig naar wat met deze meldingen gebeurt. Ik neem niet aan dat ze onmiddellijk in de prullebak verdwijnen, maar echter wel gearchiveerd worden. Ervaringen uit mijn directe omgeving (we wonen in een buurt waar nogal wat zaken tot klachten leiden) doen mij vermoeden dat we inmiddels spreken over enkele tienduizenden klachten van mensen uit de hele stad die op antwoord wachten. Is het mogelijk deze cijfers boven water te krijgen?

    Bij voorbaat dank voor Uw reactie,
    Rob Senso

  4. Beste Rob, tijdens een avondje over vuilnis voor buurtbewoners werd me duidelijk dat die meldingen minstens wel geteld worden. Als ergens veel meldingen over komen gaan ambtenaren het bestuderen. Helaas wel allemaal acties vanachter een bureau dat resulteert in kleine beleidsveranderingen. Er komt niet iemand gelijk het probleem verhelpen. Tijdens die avond bleek ook dat er van alles niet zichtbaar is vanachter het bureau. Helaas wonen veel ambtenaren (hoeveel weet ik niet) buiten Amsterdam, dus weten ze ook weinig uit eigen ervaring en observatie om het plaatje rond te krijgen.

    De ambtenaren van reiniging die ik tijdens die avond sprak zijn echte aanpakkers. Krijgen ook veel te maken met aggressie op straat enzo. Maar dat zijn natuurlijk weer niet de ambtenaren met een analytische blik die goed kunnen verwoorden wat er op straat moet veranderen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.