Bestuur - Media - Onderwijs - Recht - ICT - Ruimtelijke ordening - Zorg - Milieu - Mobiliteit - Internationaal - Economie - Justitie
- Geen door de bevolking gekozen bestuurders (minister-president, ministers, B&W), geen bestuurders uit de volksvertegenwoordiging (zoals Kamerleden die minister worden), maar sollicitaties bij de plenaire volksvertegenwoordiging (voor het parlement of gemeenteraad). Bestuurders met banden met de volksvertegenwoordiging hebben (zoals partijpolitieke banden) maken weinig kans om gekozen te worden door de volksvertegenwoordiging.
- Niet stemmen via internet, geen stemcomputers, geen directe democratie.
- Openbaar organogram van 'de overheid', inclusief alle zelfstandige bestuursorganen en regionale eigenaardigheden bij elk overheidsgebouw- of vertegenwoordiging. Wie verantwoordelijk is voor wat moet voor elke burger op te vragen zijn.
- Geen optredens van volksvertegenwoordigers in de massamedia, alleen van bestuurders. Niet naar de studio's gaan, maar de journalisten naar het parlement laten komen. Wel live-registratie van alle formele debatten, kostenloos in het publiek domein beschikbaar gesteld aan alle burgers.
- Verplichting voor gekozen volksvertegenwoordigers om aanwezig te zijn in parlement of raad. Incidentele ontheffing alleen na een beargumenteerde aanvraag. Kandidaat-volksvertegenwoordigers die verklaren geen gevolg te zullen geven aan deze verplichting worden van het stembiljet verwijderd. (Geen lijstduwers).
- Geen aansturing vanuit Den Haag, alleen eindtermen formuleren. Volledige autonomie voor invulling van het onderwijs aan de werkvloer. Alleen inspectie op minimumeisen op het gebied van pedagogie, didactiek, hygiëne, veiligheid en financiën.
- Financiering van scholen op basis van lange termijn geschiedenis en trends in demografische ontwikkelingen binnen het verzorgingsgebied van de instelling. Geen financiering van onderwijs op basis van prestaties op 'de markt' of 'output', geen financiering per (afgestudeerde) leerling.
- Leerplichtige kinderen blijven overdag op de school, waar geen ongezond voedsel of drank te koop is in of bij het gebouw.
- Mediawijsheid. Media-educatie in al het primair en voortgezet onderwijs.
- Scheiding kerk en staat. Publieke school voor alle burgers. Geen religie in het reguliere onderwijs, het dient buiten het reguliere onderwijs om georganiseerd te worden op kosten van de ouders. Bijzonder onderwijs alleen voor alternatieve onderwijsmethodes.
- Periodieke lees- en schrijfvaardigheidstest voor elke burger op zijn/haar eigen niveau. Gratis bijscholing bij slechte testresultaten om analfabetisme te bestrijden.
- Onderwijs in burgerplichten en (n)etiquette in primair en voortgezet onderwijs.
- Transparantie in resultaten van scholen.
- Leerlingen die dichter bij de school wonen krijgen voorrang bij de inschrijving voor die school. Hoe langer de leerling in de buurt van de school woont, hoe meer voorrang.
- Studentenhuisvesting op de campus.
- Tegengaan van werk naast studie zonder toestemming van onderwijsinstelling, stimuleren van lenen.
- Scholen bieden alleen netwerken, software en kennis, geen computerzalen en dergelijke hardware faciliteiten (behalve als gespecialiseerde laboratorium-instrumenten). Verantwoordelijkheid voor en kennis van de persoonlijke computer is volledig voor de student en docent individueel, net zoals ieder verantwoordelijk is voor eigen balpen en dergelijke.
zie ook ict
naar boven
- Alle wetten handhaven om aan te tonen welke wetten onzinnig zijn en afgeschaft of veranderd moeten worden. Afschaffen van het opportuniteitsbeginsel.
- Het systematisch verzamelen van informatie door (overheids)organisaties of individuen over individuen moet zwaar strafbaar worden, tenzij het individu expliciet toestemming heeft gegeven voor opname in een bepaalde doelmatige database. De toestemming mag maximaal 1 jaar duren, daarna moeten de gegevens vernietigd of de toestemming verlengd worden. Het moet mogelijk zijn derden te machtigen om die toestemming te geven.
- Voorkomen van een 'claimcultuur' waarin hoge schadevergoedingen worden geëist met een percentage voor de advocaten.
- Scheiding kerk en staat. Ambtenaren in functie tonen geen persoonlijke affiniteit met een cultuur, subcultuur of religie, dat zijn privé-aangelegenheden.
- Legaliseer drugs, volledige vrijheid bij thuisconsumptie en productie, consumptie in het openbaar van drugs wordt verboden. Consumptie buitenshuis is alleen in clubverband met streng gecontroleerd lidmaatschap voor volwassenen mogelijk. Verkoop uitsluitend aan huis bij geregistreerde en gecontroleerde belastingplichtige bedrijven. Uitgebreide productinformatie over effecten en ingrediënten verplicht. Adverteren voor alle soorten drugs in het openbaar verboden, zoals bij roken. Zie ook media. Accijns op drugs om consumptie te ontmoedigen.
- Prostitutie blijft legaal. Maar alleen met vergunning in besloten clubs met leden / op privéterreinen en via internet en telefoon. Vergunning op grond van medische controles. Geen reclame ervoor. Geen straat- en raamprostitutie. Tippelzones en afwerkplekken privatiseren op besloten privéterreinen voor vergunninghouders. De staat mag op geen enkele manier zelf prostitutie faciliteren of stimuleren, alleen controleren op vergunning en natuurlijk hulpverlening.
- Geen dierenrechten. Het is de plicht voor burgers om verantwoordelijk met dieren om te gaan.
- Staatsrecht: Geen directe democratie. Geen referenda. Niet stemmen via internet. Bij verkiezingen kiest de burger een vertegenwoordiger (kamerlid, raadslid) en die kiest bestuurders (minister/minister-president, wethouder/burgemeester).
- Einde hypotheekrenteaftrek.
naar boven
- Een zender (via ether en internet) uitsluitend voor live-uitzendingen die vallen binnen de taakomschrijving van de publieke omroep: rampverslaggeving, gedenkingen, sportwedstrijden, nationale feesten en alle Tweede Kamer en Europese debatten. Geen uitgaven van uitzendrechten voor wat dan ook (zoals dure voetbaluitzendingen). Geen reclame. Kijkcijfers zijn irrelevant.
- Een zender (via ether en internet) voor een permanente live-uitzending, met live-verslaggeving, live-discussies en maximaal een live-journaal per dag. Het laatste nieuws is hier te zien zodra het bekend is, maar niets wordt herhaald. Dat is ieders individuele verantwoordelijkheid. Alle uitzendingen worden gearchiveerd en aan het publieke domein geschonken. Geen reclame. Kijkcijfers zijn irrelevant.
- Een zender (via ether en internet) voor de distributie van gemonteerde beelden zoals films (kort en lang), documentaires, reportages en feuilletons die niet door de commercie gemaakt hadden kunnen worden. Geen reclame. Kijkcijfers zijn irrelevant. De uitzendingen worden ook anders gedistribueerd (videotheken, boekhandels, kiosken, bibliotheken, de mediatheken van scholen en per post toegezonden aan abonnees).
- De financiering van productie is belangrijker dan distributie.
- Programmagegevens vrij beschikbaar voor iedereen, minimaal 14 dagen tevoren.
- Sponsoring mits duidelijk aangeduid en met redactionele onafhankelijkheid voor de maker. Sponsoring mag ook een mix zijn van publieke en private middelen.
- Reclame verbieden. Reclame is alles waarbij geld wordt betaald aan derden die aandacht van het publiek hebben gekregen. Films, televisie en kranten zijn dus gratis zonder reclame of tegen betaling, geen middenweg met financiering door reclame.
naar boven
- Software ontwikkeld voor de overheid dient gratis openbaar beschikbaar te worden gesteld (bijvoorbeeld aan andere overheden, ook in het buitenland). Broncode van alle software moet altijd openbaar zijn en documentformaten moeten open standaarden zijn. Patenten op software zijn onwenselijk, het huidige auteursrecht volstaat.
- ICT-ambtenaren moeten het recht op tijd en middelen krijgen om bij te dragen aan de ontwikkeling van Open Source software.
- Dienstverlening via internet niet op gemeentelijk niveau maar nationaal op thematische websites (paspoorten, bevolkingsregister, bouwaanvragen, belastingen etc.) Elke dienst krijgt een eigen nationale organisatie die de efficiency, gebruikersvriendelijkheid moet garanderen.
- De registratie van persoonlijke gegevens alleen als de rechtmatig eigenaar daar toegang toe heeft en kan verbeteren. De individuele burger is eigenaar van verkeersgegevens. Opslag van persoonlijke gegevens decentraal bij burger zelf in plaats van in centrale databases zodat de raadpleging van de gegevens door de burger kan worden geregistreerd en gesanctioneerd.
- Verruimen van communicatiefrequencies voor gebruik door burgers, lokale GSM providers toestaan. Draadloos gratis basis internet als nutsvoorziening zoals riool en weginfrastructuur.
naar boven
- Onroerend goed met een laagdrempelige publieke functie waar mensen bij elkaar komen minder belasten dan onroerend goed met louter privé gebruik in besloten kring.
- Contrast tussen "natuur" en cultuur zo groot mogelijk houden of maken. Open ruimtes (zoals weilanden en akkers) toegankelijk maken voor recreatie door afsluiten voor publiek te belasten.
- Woningbouw liberaliseren, milieucriteria eerder dan esthetische criteria.
- Volledig vrij, drijvend wonen in een zone middenin het in aangewezen water (zoals IJselmeer) mits volledig zelfvoorzienend in energie en water zonder enige vervuiling.
- Privébezit van auto's onbelast. Het autogebruik belasten op grond van het aantal vierkante meters schaarse ruimte waar beslag op wordt gelegd. Schaarse ruimte is tijd- en plaatsafhankelijk.
- Het achterlaten van privébezit in de openbare ruimte zoals (parkeren van fiets, auto, boot etc.) verbieden of zwaar belasten (voortuintjes van doorzonwoningen worden privéparkeerplaatsen, langs de stoep staan alleen heel kortstondig auto's geparkeerd)
naar boven
- Schooltijden gelijk aan kantoortijden.
- Betaald ouderschapsverlof voor beide ouders (ook voor kinderen die voor ouders zorgen).
- Zorgverlof betaald uit een collectieve volksverzekering.
- Roken alleen toegestaan in de eigen woning.
naar boven
- Minder belasting op arbeid en diensten, meer belasting op productie, import en consumptie van producten.
- Uitbannen van de verbrandingsmotor op termijn. Energie uit natuurlijke hulpbronnen in plaats van uit fosiele brandstoffen.
- Vervuiler betaalt (elke burger moet CO2-neutraal worden); opbrengsten accijnzen op brandstof gaan niet naar de infrastructuur maar naar bestrijding vervuiling, desnoods in het buitenland.
- Genetische manipulatie van voedsel duidelijk maken op het product.
naar boven
- Vergunning voor privé-autobezit. Gratis, maar wel afhankelijk van overtredingen.
- Geen autovergunning nodig als de auto volledig door een goedgekeurde computer bestuurd wordt (zoals treinen en metro's dat al kunnen).
- Snelheid binnen bebouwde kom standaard stapvoets behalve op aangepaste wegen met gescheiden en beveiligde rijstroken.
- Waar en wanneer het mogelijk is geldt geen maximumsnelheid zolang er tussen weggebruikers geen grote snelheidsverschillen zijn (in de nacht kan een enkeling zo hard rijden). Constante kruissnelheid verplichten.
- Hoe zwaarder het voertuig, hoe lager de maximumsnelheid. Een heel licht voertuig zou een veel hogere maximum snelheid mogen hebben (op bepaalde tijden en plekken waar dat kan).
- Forensen volledig op eigen kosten of voor rekening van werkgever, geen belastingvoordelen voor forensen.
- Openbaar vervoer binnen een kleine zone gratis (maar dan niet anoniem), mits te financieren door lokale belastingen.
naar boven
- Geen enkele ongevraagde bemoeienis in het buitenland buiten de VN om.
- Eigen cultuur niet opdringen buiten Nederland, maar zeer open staan voor en faciliteren van belangstelling vanuit het buitenland: ruimhartige immigratie quotering, vertaling van boeken en films stimuleren, geen kosten voor (tijdelijke) verblijfsvergunning, elke Nederlander mobiliseren voor een vrijwillig mentorschap voor een immigrant (zelf één vinden), één gratis bezoek aan elke culturele instelling per immigrant met mentor, welkomstceremonie in gemeente.
- Organiseer internationale congressen in Nederland voor de intelligentsia in ballingschap om democratisering in hun geboorteland voor te bereiden. Faciliteren van een door vluchtelingen gekozen schaduwparlement voor een door henzelf gedefinieerd gebied.
- Democratisch tekort van Europa opheffen door vertegenwoordigers in het Europees parlement rechtstreeks (maar niet per district!) te kiezen, buiten politieke partijen om. Stemmen voor kandidaten uit andere Europese landen moet ook mogelijk worden.
- Immigranten moeten binnen drie maanden ja of nee te horen krijgen. Bij voorkeur opvangen en voorbereiden op immigratie naar Nederland in de regio, desnoods in door Nederland opgezette en gefinancierde woonlokaties als filiaal van de lokale ambassade via het ontwikkelingssamenwerking budget. Uiteindelijk komt men alleen na contact met een ambassade buiten Europa (maakt niet uit waar) Nederland in. Om een 'braindrain' naar het westen tegen te gaan worden ondernemende werknemers op persoonlijke titel geholpen aan investeringskapitaal (lening, geen gift).
naar boven
- Minimale ontslagbescherming in alle sectoren, geen gouden handdrukken en dergelijke regelingen. Garantiefonds of andere constructie voor loonval bij ontslag verplichten voor elke werknemer of ondernemer.
- Hogere inkomensbelastingtarieven voor intellectuele arbeid en lagere inkomensbelasting voor ambachtelijke arbeid.
- Kleine en middelgrote ondernemingen beschouwen als motor van een goede economie. Wat goed is voor transnationale ondernemingen is niet noodzakelijk goed voor de nationale economie. Een goede economie, met een betrouwbare staat en een goed opgeleide beroepsbevolking trekt dergelijke ondernemingen wel aan.
- Transnationale ondernemingen en internationaal 'flitskapitaal' waar mogelijk disciplineren ten gunste van de belangen van burgers, maar zonder protectionistische handelsmaatregelen.
- Afhankelijkheid van fossiele brandstoffen afbouwen (een gevaar voor de economie)
- Arbeidsproductiviteit omhoog door investeren in kennis
- Pensioenleeftijd afhankelijk van het soort werk: hoe meer fysiek belastend het werk, hoe vroeger met pensioen.
- Niet opnemen van vrije dagen fiscaal aantrekkelijk maken
- Administratieve lastendruk omlaag door eenvoudiger en minder wet- en regelgeving
- Belasting op flitskapitaal om de snelheid van kapitaalstromen af te remmen.
- Immigratie op merites mogelijk en probleemloos maken.
- Basisinkomen in plaats van uitkeringen zoals studiefinanciering, bijstand en dergelijke. Betaald werken, pensioen, sparen, beleggen of een hypotheek mag er niet mee gecombineerd worden. Ondernemers kunnen er ook aanspraak op maken. Het recht op basisinkomen vervalt zodra men werknemer wordt of ondernemer met winst. Het recht op een basisinkomen voor elke Nederlandse staatsburger, ook emigranten.
- Burgers kunnen elkaar inhuren voor legaal, wit werk door te betalen met speciale cheques waar alle sociale premies in verwerkt zijn.
- Garantiefonds voor startende ondernemers.
naar boven
- De beelden uit camera surveillance in de openbare ruimte verplicht zonder beperkingen ontsluiten voor de burgerij.
- Vrijheidsstraffen in plaats van boetes. Afbouwen van het straffen middels boetes en het breed toepassen van vrijheidstraffen voor zowel overtredingen als misdrijven. In plaats van boetes worden voorwaardelijke straffen uitgedeeld. Bij een accumulatie van voorwaardelijke straffen worden deze omgezet in een vrijheidsstraf. Een overtreder kan zelf kiezen wanneer en waar de vrijheidsstraf wordt uitgezeten (weekends/vakantie/snipperdagen) binnen een jaar na het vonnis. In de gevangenis wordt geen onderscheid gemaakt tussen lang en kort gestraften, alleen op sexe.
- Alle wetten handhaven, ook de slechte, om aan te tonen waar wetten gerepareerd moeten worden of gedoogbeleid omgezet moet worden in legalisering. De politie moet niet op eigen houtje besluiten wel of niet wetten te handhaven, de wetgever moet slechte wetten aanpassen. Handhaven van alle wetten is de beste manier om dit duidelijk te krijgen.
- Meer zogenaamde onveiligheid op straat maar statistisch betere effectiviteit van de politie. Daardoor is er minder schijnveiligheid nodig zoals camera's en bewakingspersoneel en krijgen burgers meer vertrouwen in de effectiviteit van de politie zodat uiteindelijk de veiligheid toeneemt.
- Een aangifteplicht als een feedbackmechanisme aan de wetgever over misstanden in de samenleving. Wel een compensatie van de verloren tijd voor slachtoffer en getuigen door dit te verhalen op de dader.
- Herstellen van gespecialiseerde, liefst nationaal opererende, politie-onderdelen zoals zedenpolitie, economische criminaliteit, etc. Met de nadruk op opsporing eerder dan hulpverlening. Hulpverlening door de hulpverleners, wetshandhaving door de politie.
- Na het eerste contact van een jongere met de politie wordt een electronisch dossier aangemaakt die ingevuld wordt door politie, hulpverlening en school. Het dossier maakt ook links naar andere dossiers. Het dossier is inzichtelijk voor de betrokkene en te wijzigen via een procedure waarbij de wijziging in het dossier zelf gedocumenteerd wordt. Als er een jaar geen veranderingen aan het dossier zijn wordt het automatisch volledig gewist of aan de betrokkene gegeven.
naar boven
Mee eens? Stuur een lege mail naar stem@rustema.nl om het te ondersteunen. Bijna mee eens? Onduidelijk? Stuur een mail naar r@rustema.nl om hierover van gedachten te wisselen. Ik ben benieuwd naar uw reactie! Wilt u bijhouden wat ik gepubliceerd weet te krijgen, neem een abonnement op mijn gepubliceerd mailinglist met een mail naar gepubliceerd@reinder.rustema.nl
Laatst bijgewerkt op 5 maart 2008, eerdere versies in het Internet Archief