Als fietser

Als Amsterdammer verplaats ik me bijna altijd met de fiets. Lopen is onprettig omdat er weinig ruimte voor is. Auto’s staan onterecht op de stoep geparkeerd dankzij een zogenaamde RVV-ontheffing, ik schreef er al over.

Geen auto

Ik heb dus geen auto voor de deur nodig. Voor verre bestemmingen of met lading gebruik ik een ConnectCar, GreenWheels, Ioniq, Car2Go of ik leen een stationcar van vrienden. Snappcar moet ik nog eens proberen.

De stad zou zoveel mooier zijn en beter om in te leven als er radicaal wordt gekozen om autoverkeer uit de stad te weren. In Groningen deden ze dat in de jaren 70 met een ‘verkeerscirculatieplan’.

Daarom schreef ik dit pleidooi voor louter bestemmingsverkeer op AmsterdamCentraal.nl gebaseerd op de technologie van het ‘kentekenparkeren’.

Amsterdam is een bijzonder autovriendelijke stad. In een internationale vergelijking van kfzteile24 staat Amsterdam op een 18e plaats, zelfs nog voor Rotterdam. Die hoge score heeft Amsterdam natuurlijk ook mede te danken aan een half miljoen fietsers. Als die ook maar een beetje meer met de auto zouden gaan dan zou de stad volledig tot stilstand komen.

Behalve het probleem van automobilisten van buiten die Amsterdam bezoeken is er ook nog een minderheid met een eigen auto. De auto mogen ze ver onder de marktprijs eindeloos op straat laten staan als ze een parkeervergunning hebben gekregen. Mensen denken ook nogal eens dat dat een recht is, geen privilege. Veel auto’s staan door de week stil op straat zodat ze de stad in het weekend kunnen ontvluchten met de auto. Een auto lenen van mijn vrienden met auto is dan ook lastiger. Als het sneeuwt zie je ook duidelijk hoe weinig vergunninghouders hun auto gebruiken. Alleen de typische lease-auto, het nieuwste model VW Golf, heeft geen sneeuw op het dak. Die is van een forens die ‘m dagelijks gebruikt. In de Van Beuningenplein-parkeergarage bij mij in de buurt staan zo ook veel auto’s onder het stof, met zachte banden. Wat mij betreft kunnen die goedkoper gestald worden buiten Amsterdam. In een autoschip in de haven boven de ingang van de Coentunnel op de Petroleumhavenweg, schreef ik eens in Het Parool.

In ieder geval moet het blik van straat verdwijnen. In ondergrondse parkeergarages, maar het is onlogisch om daar dan bewonersgarages van te maken. Zoals de meeste auto’s staan die dan 23 van de 24 uur stil. Het is kapitaalverkwisting om voor die auto’s een dure betonnen bak te maken. Juist binnenstadbezoekers zouden daar hun auto in kwijt moeten kunnen. Gezien de auto-afhankelijkheid op het platteland blijft het fenomeen auto nog wel bestaan, ook al worden ze zelfsturender (een bedreiging van het fietsen en lopen overigens). Bewoners die de marktprijs voor een parkeerplaats willen betalen omdat ze enorm verknocht zijn aan hun blik kunnen dan ook een eigen plek huren wat mij betreft. Het moet ze dan wel een irrationeel deel van hun inkomen kosten (tenzij ze heel rijk zijn), geen plekken op grond van een vergunning.

Geen snorfiets

De grootste irritatie nu is de snorfiets. Dat is een brommer waarvoor geen helmplicht geldt omdat die op papier niet sneller kan dan 25km/u. Oorspronkelijk was dat een fiets met hulpmotor. Nu wordt deze verkeerscategorie uitgebuit door de industrie om volwaardige brommers, doorgaans van het model scooter, in te verkopen. De snelheid is dan op papier bij de verkoop afgeknepen tot 25km/u.

Amsterdam heeft iets van 500 kilometer aan fietspad. In de stad zijn dat smalle fietspaden omdat men de auto radicaal wil inperken. De 1,5 meter voor een fietspad wordt dan van de stoep afgesnoept, waardoor voetgangers nog minder ruimte krijgen. Als er weer eens auto op het trottoir staat moet je over het drukke fietspad waar de snorfietsen met 30 à 50 km/u overheen scheuren.

Om de snorfiets de stad uit te krijgen ben ik actief voor actiegroep Geef het fietspad terug. Natuurlijk ben ik sinds ik in Amsterdam woon al lid van de Fietsersbond.

 

Wel metro

Als fietser ben ik blij met de metro. Op het webforum over de Noordzuidlijn ben ik dan ook heel actief. Niet dat ik er veel gebruik van zal maken, maar het maakt het mogelijk de auto uit de stad te weren. Het grootste deel van het centrum is dan als voetganger goed te bereiken voor bezoekers van buiten de stad. De metro zou ook doorgetrokken moeten worden naar Schiphol omdat daar veel voetgangers vandaan komen. Die moeten niet in een taxi of bus over straat de stad in. Een doorgetrokken metrolijn zou dan, behalve bij metrostation Noord, ook bij Schiphol een overstap voor automobilisten moeten bieden.